'En el cap de...' Salva Kiir Mayardit

Em dic Salva Kiir Mayardit, vaig néixer a Bahr al-Ghazal el 1951 en una família d’ètnia dinka. Sóc  president del Sudan del Sud el 9 de juliol de 2011; de moment sóc l’únic que he tingut l’honor d’ostentar aquest càrrec. Anteriorment, quan John Garang –que ens va deixar el 2015– era el president de la regió autònoma, jo era el seu vicepresident, a partir de 2005. Feia molts anys que treballàvem plegats per forjar un nou destí per a la nostra nació: el juny de 1983 em vaig unir a la seva rebel·lió i vam fundar el Moviment d’Alliberament del Poble Sudanès i posteriorment l’Exèrcit d’Alliberament del Poble Sudanès (SPLA), del qual vaig arribar a ser cap de la branca militar.

El 9 de juliol de 2005, després de les converses de pau amb el govern del nord, el camarada Garang va prendre possessió a Khartum, la capital sudanesa, com a vicepresident del país. Però tres setmanes més tard, el 30 de juliol, va morir en un accident d’helicòpter. L’11 d’agost el vaig succeir com a vicepresident sudanès i també president del sud i president del SPLM. I durant sis anys vam anar fent els preparatius per aconseguir la independència respecte Sudan, que va arribar el juliol de 2011. Som l’Estat més nou del món. La nostra constitució estableix que Sudan del Sud és “una república democràtica” que es defineix com a «multiètnica, multicultural, multilingüe, multireligiosa i multiracial». Lamentablement des de 2013  estem involucrats en una guerra civil contra una facció del moviment que un dia vaig liderar, l’SPLA. Com podeu imaginar, el dolor de lluitar contra antics germans és... immens.

* Publicat en el número d'abril de 2017 de la revista Valors.

Comentaris

Entrades populars