En el cap de... Christian Felber*

Hi ha molta gent que diu que no sabem cap on hem d’anar i evidentment ningú té la fórmula màgica per il·luminar el camí, però jo penso que això no és el més rellevant. El més important és saber què no ens funciona del sistema capitalista i per tant quins elements cal modificar-ne; cal que tinguem molt clar que el canvi no vindrà de cop ni gràcies a un deus ex machina que ens portarà cap a la terra promesa.

No, el canvi de paradigma al qual molts apunten vindrà de la nostra capacitat d’anar modificant el sistema de mica en mica però fins que resulti irreconeixible; hem de treballar a vint anys vista, com a mínim. Nosaltres –perquè no sóc pas jo sol, qui ho promou- des de l’Economia del Bé Comú què proposem? Doncs una cosa molt senzilla: les empreses que es comportin de forma èticament correcta –i també en l’àmbit ecològic, en les relacions de proximitat, en el tracte amb els seus treballadors...- han de ser premiades. I per tant, el que pretenem és revertir una mica aquella màxima de “el que és important és aconseguir el màxim de beneficis, la resta, tan se val” i substituir-la per una altra que digui “qui més èticament és comporti, més serà premiat per part de l’administració i la societat i efectivament serà qui aconseguirà tenir més ingressos”. Lligar, doncs, des d’un punt de vista empresarial, ètica i èxit.

Jo no sóc del vostre país però em sembla que amb la cooperativa La Fageda teniu un molt bon exemple del que us estic dient. Les solucions, doncs, vindran des de baix i les hem d’anar construint ara i aquí.     

Comentaris

Entrades populars