Martí Gironell i la quotidianitat*



El trànsit. Res més quotidià, per centenars de milions de persones al món, com la informació del trànsit. I a explicar-nos cada matí com està la circulació de vehicles a Catalunya és al que es dedica en Martí Gironell. “Molta gent et diu: ‘Deu ser cada dia el mateix!’. Si que hi ha els mateixos embussos, però mai són iguals, la intensitat del tap mai és el mateix. Jo no ho visc mai igual, malgrat que també tinc una rutina, un procés, per explicar-ho. I si no tingués una rutina, les coses no sortirien a l’hora que cal”.

En Martí és un home que viu bé les rutines i la quotidianitat. Ho ha de fer per força, perquè té una doble vida on conjumina dues facetes professionals: la de presentador de televisió i la d’escriptor de novel·la històrica, cosa que li requereix grans dots d’organització. De manera que la marcar-se rutines li és imprescindible: “Jo m’haig d’establir la rutina molt bé perquè al matí estic a la tele però a la tarda intento treballar cada dia en la meva carrera d’escriptor de novel·la històrica, a més d’haver de fer les tasques de manteniment clàssiques, necessàries. També em vaig autoimposar dedicar una mica de temps a l’esport cada dia, perquè estic assegut la major part de la jornada... Nedo cada dia uns quinze minuts”.

Nascut a Besalú, per tal de retrobar la quotidianitat en el seu dia a dia a la gran ciutat, durant dotze anys va viure al barri de Gràcia de Barcelona, on les tardes plenes de quitxalla a les places li recordaven les que ell havia viscut de petit. Ara viu a cavall de del Bages –Sant Benet de Bages–, el Gironès –Santa Coloma de Farners– i l’àrea metropolitana. A Santa Coloma de Farners hi dorm però a banda de TV3 on passa grans parts del dia –més de les que pensava en un principi–és al monestir de Sant Benet de Bages. S’hi ha reclòs per retratar –a partir d’imaginar-se la presència dels seus antics habitants, ara absents– la quotidianitat d’un monestir a l’Edat Mitjana en un nou llibre que, ben segur, tindrà tant d’èxit com els anteriors. A falta de poder llegir aquest nou volum, podeu anar seguint les seves peripècies a http://www.martigironellamonstbenet.com.

En conclusió, en Martí té clar que la “la quotidianitat acaba definint el destí, passet a passet” i per tant que és clau viure-la no de forma rutinària però sí en base a rutines, que li estalviïn temps i li permetin arribar una mica més enllà del que podria si no les usés. “El nostre caràcter és la meitat del nostre destí, acabem sent allò que fem cada dia”, ha deixat escrit.

* Publicat a Valors del mes de desembre.

Comentaris

Entrades populars