Onze de setembre: individu versus col·lectiu

El president Pujol i el sociòleg Salvador Cardús. Fotos: J.S./M.C.

La preminència de l'individu o de la col·lectivitat en què està inserida. Un tema sempre candent, sempre present, en el debat polític estrictament ideològic (amb el comunisme i el liberalisme com a màxims representants de cadascuna de les opinions). I una qüestió sempre adequada al voltant de la Diada Nacional de Catalunya, aquest any marcada segurament per la propera sentència del Tribunal Constitucional sobre la legalitat del nou Estatut de Catalunya aprovat el 2006. De tot això en vam parlar en el número de setembre d'aquell any de la revista Valors [consulteu el monogràfic aquí] amb un article de l'expresident de la Generalitat Jordi Pujol i una entrevista al sociòleg Salvador Cardús.

Comentaris

Toni Rodon ha dit…
Joan,

Exacte. Aquest és un debat força recurrent en el sí de la filosofia, primer, i de la filosofia política, després. Però jo no en diria "preeminència", sinó "concepció". És a dir, quina concepció tenim del jo? Jo individual? Jo col·lectiu? Fa uns anys que va calant amb força la idea que l'individu, si bé és lliure i actua per un mateix, no es pot entendre sense el seu entorn. Per allò de "ésser social per naturalesa". M'afegeixo a aquest corrent.
Joan Salicru ha dit…
Toni,
sempre content de llegir les teves reflexions i de tenir-te com a company de dissertacions i xerrades. Una abraçada.
joan

Entrades populars